1. Köp
Vid beställning träffas avtal om köp först när Dialog Details bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse.
Privatperson som är under 18 år är inte berättigade att beställa från Dialog Details.
Om leveranstid i beställningen beräknas vara längre än beräknat då kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt. Dialog Details har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har erlagts från kund.
2. Pris
Samtliga priser är i SEK.
På vår hemsida kan man välja att se priser inkl moms (Privat) eller exkl moms (Företag). Vid Företag då är priser exkl moms och moms tillkommer, standard moms i Sverige är 25 %.
För utländska kunder fakturerar vi exkl moms mot giltligt VAT nummer och i SEK. Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som Dialog Details inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms.
3. Frakt
Fraktkostnad varierar beroende på vad man beställer och frakten framgår i kassan.
Frakt till andra länder än inom Sverige beräknas genom att kontakta oss och då får ni en offert.
Om något är intressant som vi inte har på vår hemsida då beräknas frakten manuellt och vi lämnar offert.
4. Betalningsvillkor
Nedan är de betalningsalternativ som vi har och där kan det skilja vad som är valbart eller kan användas för ett visst land.
4.1 Faktura/Kort/Direktbetalning
Via hemsidan sker betalning med Svea Bank AB (publ) och där betalning med faktura, kort eller direktbetalning är tillgängligt.
Om man väljer faktura då är betalningsvillkor 30 dagar för företag och 14 dagar för privatpersoner.
Läs mer om Svea Bank AB (publ) här www.svea.com.
Företagsfaktura
Följande gäller för kunder som handlar i egenskap av företag och väljer betalning via faktura ("företagsfaktura").
Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum (eller det datum som framgår av fakturan). Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2 % per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.
Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 ("Svea Bank"). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.
GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08-514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.
4.2 Leasing
Med Wasa Kredit AB kan vi erbjuda leasing till våra kunder.
Detta alternativ kan endast användas genom kontakt med Dialog Details.
4. Paypal
Med Paypal så kan man betala med olika kort och som vi kan använda om leverans ska ske till ett annat land som inte är valbart på hemsidan.
Läs mer om Paypal här: www.paypal.com
Ett alternativ som kan användas genom kontakt med Dialog Details.
5. Leveranser
Våra produkter finns generellt på lager hos oss eller hos våra leverantörer där leveranstiden varierar beroende på vilken produkt det gäller.
Det står på varje produkt vad den förväntade leveranstiden är och det kan ibland vara förseningar eller att leveranstiden beror på när i veckan man beställer.
Dialog Details har rätt att leverera delar av en leverans om vissa produkter är restnoterade. Vid restorder blir det inga extra fraktkostnader.
Samtliga leveranstider är generella och kan ändras beroende på yttre omständigheter. Varor skickas huvudsakligen med Bring, Schenker, DHL eller Postnord. Till adresser där ingen är på plats dagligen eller privatadress skickar vi normalt till närmast ombud som vår fraktpartner har. De adresser som är aktuella för detta kan vara privatadresser/enskilda företagare där det är enklare att själv hämta ut sitt paket.
Hämtas inte paket av mottagaren eller ej kan tas emot vid leveranstillfället och ytterligare kostnader från speditör för liggande paket tillkommer för oss har vi rätt att debitera dessa extra kostnader till dig som kund.
6. Leveransförseningar
Ibland uppstår leveransförseningar utom vår kontroll. Det kan t.ex. ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss. Vi frånsäger oss all tänkbar ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit eller kan uppstå. Vi meddelar dig om leveranser drar ut på tiden i möjligaste mån.
Har du en deadline som varor måste vara på plats underlättar det om du meddelar detta innan en beställning läggs. Då kan vi ta ställning till om vi klarar deadline eller inte.
7. Transportrisken
Tillsammans med våra fraktpartners står vi för transportrisken dvs. risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig eller från våra leverantörers lager/fabrik till dig. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.
8. Skadat gods
När du tar emot din produkt/produkter är det viktigt att du omedelbart besiktigar paketet, mottagaren har ansvar att kontrollera yttre förpackningar. Skulle emballaget ha synliga skador på yttre emballage skall detta meddelas på speditörsfraktsedel/fraktdosa och därefter skall kontakt göras till Dialog Details.
Inre skador "dolda" skall meddelas omgående eller senast 7 dagar efter mottagandet och meddelas då direkt till Dialog Details. All emballage skall sparas då speditör i efterhand kanske vill besikta emballaget.
Kan transportskada härledas från skadad emballage som var skadat vid mottagandet så gäller ej transportförsäkring om ingen notering finns på fraktsedeln/fraktdosa.
Du som mottagare av leveransen och som skriver under fraktsedeln är ansvarig för att kontrollera att antal paket stämmer som är tänkt att komma. Även att kontrollera så att yttre emballage ser bra ut. Vid minsta yttre skada oavsett storlek så måste detta anmälas på fraktsedeln och detta kan ej göras i efterhand samt räcker inte att en muntlig anmärkning görs till chaufför utan måste noteras på fraktsedeln.
9. Reklamationer & Returer
Om du vill reklamera en skadad produkt som inte är en förslitningsskada eller transportskada då skall detta anmälas omgående via telefon eller e-post till oss. Inga skadade produkter får skickas tillbaka till vårt lager innan vi har godkänt det och då skall ett ärrende nummer anges som godsmärkning. Om du behöver skicka tillbaka något görs detta med originalförpackning om det finns eller väl emballerat med egen förpackningsmaterial. Obs kläder måste alltid skickas i orginalförpackning och bytes aldrig vid öppen förpackning. Vanligt slitage ersätts ej.
10. Ångerrätt
Om du är osäker på en produkt då rekommenderar vi att man kontaktar oss så vi kan berätta mer om produkten.
10.1 Företag
Varor som är beställda av företag tas inte tillbaka av Dialog Details. Det gäller oavsett om leverans inte har hunnit ske eller har skett.
Ångerrätt gäller ej företagskunder.
Kontakta oss innan beställning så kan vi gå igenom vad som gäller för just det som du är intresserad av och då kan vi berätta mer om produkten.
10.2 Privatperson
Privatperson har 14 dagars ångerrätt.
Vid retur då finns returfrakt som är samma som den ursprungliga frakten som var för ordern när man beställde. Den ursprungliga frakten som var när man beställde dras av från produktvärdet när retur har kommit. Om det finns en frakt från när ordern gjordes i ordern då är den kvar.
För att använda ångerrätten då behöver kontakt ske till oss innan 14 dagar från det att man har mottagit paketet.
Sen behöver returleveransen vara hos oss inom 14 dagar från det att leveransen har mottagits av dig som kund.
Produkter behöver vara i originalförpackning och vara i ett skick så vi kan sälja det vidare, med andra ord oanvänt.
Sen behöver man då kontakta oss för att få en retursedel.
Vi rekommenderar vid inköp av flera produkter av samma artikel att man beställer hem enstaka eller besöker vår utställning.
Dock gäller ångerrätt ej beställningsvara eller produkt som tillverkas för dig.
Det kan vara en produkt där man kan välja olika färger, flera klädselval, olika storlekar eller förändra utseendet på något sätt som gör att det är tillverkningstid och gör att produkten är svårare att sälja till någon annan.
Produkter som ångerrätten inte gäller för har generellt en längre leveranstid än 7 dagar (1-7 dagar är lagervara). Produkter med längre leveranstid än 7 dagar där gäller inte ångerrätten men även om det gäller möbler, inredning eller skrymmande produkter. Ångerrätt gäller således endast när det är lagervara och kan levereras inom 7 dagar.
När det är en produkt som är beställningsvara eller som tillverkas för dig då finns ingen ångerrätt from att beställning görs av kund, detta då produktion kan ha startat med en gång som beställning har gjorts.
Kontakta oss gärna innan beställning så berättar vi mer och då kan vi berätta mer om produkten.
11. Garanti
Den generella garantitiden är 1 år. På vissa produkter är den längre och beror då på produkt och leverantör.
Förslitningsskador ingår inte i garantin. Garanti gäller heller inte vid skada orsakad av kund genom olycka eller oaktsamhet.
12. Montering
Generellt levereras våra produkter omonterade.
Önskas montering av möbler eller inredning så kan vi självklart offerera detta beroende på leveransort och vanligtvis i västra Sverige är detta möjligt. Inte alltid vi kan erbjuda montering till andra orter och montering av alla typer av produkter.
13. Reservationer
Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Produkter från våra leverantörer kan förändras över tid i utseende och specifikation där vi försöker att hålla senaste information på vår hemsida dock kan ändringar ske som vi inte har hunnit uppdatera. Vi reserverar oss även för oförutsedda händelser under Force Majeur se nedan.
Force Majeur
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.
14. Sekretess och säkerhet av dina uppgifter
När du lägger din beställning eller förfrågan hos Dialog Details godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter för att kunna fullfölja din beställning och våra åtaganden mot dig. Vi dokumenterar all kommunikation som vi har med dig via telefon och e-post, detta för att tillhandahålla den service du förväntar dig av oss. Dialog Details kommer inte att lämna ut dina uppgifter till tredje part. Om du vill ha vårat nyhetsbrev kommer vi att skicka information och produkterbjudanden till dig via e-post främst. Detta kan även enkelt avböjas via aktuellt nyhetsbrev eller via kontakt med oss kundservice. Enligt Personuppgiftslagen och kommande GDPR (General Data Protection Regulation) har du rätt att få ett utrdag på de uppgifter vi har registreat på dig. Sen kan informationen väljas om den ska raderas, ändras eller begränsas.
För att läsa mer om hur vi hanterar din personliga integritet då finns den informationen här.
15. Beställning
Det går att beställa produkter från oss på flera olika sätt.
15.1 Hemsidan
Det går bra att via vår hemsida lägga beställningar dygnet runt och efter genomförd beställning erhålls en automatisk orderbekräftelse via e-post.
15.2 Telefon
Vid beställning via telefon skickas en orderbekräftelse via e-post för att bekräfta beställningen.
15.3 E-post
Beställning via e-post bekräftas först med att vi har mottagit beställningen och sedan med orderbekräftelse.
15.4 Brev
Vid beställningar till vår postadress skickar vi orderbekräftelse efter mottagen beställning via e-post eller brev.
Senast ändrad 2024-06-21